Skip to content

Der findes ingen en eneste god Internetudbyder

Der findes ingen gode Internetudbydere Alle Internetudbydere i Danmark, og sandsynligvis i hele verden, er noget skod. Du har brug for en Internetforbindelse, så du skal vælge en. Det er ikke nemt når de alle sammen er noget bras. Hvilken Internetudbyder du så vælge? Og hvorfor?

Den største Internetudbyder i Danmark er angiveligt YouSee. Kvaliteten af deres kundeservice svinger lidt. Da YouSee blev sammenlagt med TDC var det en krig til at komme igennem kundeservice. Vi har sågar oplevet at være nummer 25 i køen, hvorefter vi fik at vide at vi var nummer 37. Der var kunder hos YouSee som havde det samme telefonnummer som en kunde hos TDC, selvom det var to total forskellige personer (den ene bor i Ishøj, den anden i Oksbøl) – og det går galt når systemerne bliver lagt sammen. Og når personale på den første linje (dem, man får i røret når der ringes til kundeservice) i forvejen ikke er IT-uddannet, udover måske et kursus hist og pist, så vil kunderne, der har lidt mere vanskelige udfordringer, ikke blive hjulpet ordentligt.

Ingen undtagelse

YouSee er ingen undtagelse. En anden stor aktør på det danske marked er Stofa. For ca. et år siden havde vi en diskussion med en af de højtstående ledere hos Stofa. Vi blev nemlig sat i forbindelse med deres klageafdeling. Altså en speciel afdeling der tager sig af de kunder, som ikke er tilfredse. Sådan en afdeling bør ikke eksistere. Det er en blåstempling af utilfredshed. Den virksomhed, som respekterer sig selv, og endnu mere: deres kunder, accepterer ikke utilfredse kunder, og gør alt for at kunderne ikke er utilfreds. Stofa giver raskvæk kompensationer – et kompromis for at mindske chancen at en kunde skifter udbyder. Da vi snakkede med den føromtalte leder, sagde han: “Vi scorer stadigvæk højere end YouSee”. Men hvis YouSee scorer 1 stjerne ud af 5, og Stofa 1,5 stjerne, så er det stadigvæk ikke noget at råbe hurra for. Stofa bør skamme sig. Især når de benægter at der kan opstå en ventetid på halvanden time til deres servicedesk.

Det generelle problem

Alle udbydere, stor som små, prøver at lokke flere kunder til sig. Og alle sammen bruger nøjagtigt samme argument: “Den hurtigste Internetforbindelse finder du hos os”. Men i bund og grund er folk ikke interesseret i en hurtig Internetforbindelse, så længe den ikke er stabil. Og der vil alle udbydere, der leverer Internet over det gamle telefonnet (i tekniske termer: via kobber) eller det gamle antennenet (coax) være bagud overfor dem, der leverer Fiber. Så dér scorer Stofa pluspoint. Det er dog kun de eneste pluspoint de har tilegnet sig.
Telenor, Telia, YouSee, samt alle de andre små fisk bruger en teknologi som er udviklet i 1800-tallet (og forbedret sidenhen!).  De fleste prøver at supplere så med mobilt “bredbånd”. Men mobilt “bredbånd” er ikke “bredbånd” i teknisk forstand. Egentligt er det noget, man kan kalde “smalbånd”, oversat fra det engelske “narrowband“. Det mobile net er nemlig ikke en fuldbyrdet alternativ for rigtig bredbånd. Det kan bruges som nødløsning, og hvis du er den eneste i din husstand der bruger det, og ikke bruger det til store dataoverførsler, cloud-tjenester eller video-streaming, så vil det sagtens kunne bringe dig på nettet for at tjekke din bank eller din mail. Det glemmer dog alle udbydere at fortælle dig. De satser på hastighed, hastighed og atter hastighed. Men i bund og grund kan du være fløjtende ligeglad med hvor hurtig din forbindelse er, hvis den ikke er stabil.

E-mail som gidselstager

Siden tidernes morgen har Internetudbyderne givet deres kunder en e-mailadresse. Da Internettet blev tilgængeligt i 1994 fandtes der ikke mange websites. Så for at lokke folk til at blive kunde, gav Internetudbyderne deres kunder en gratis mailadresse. Dertil købte udbyderne rettigheder til at bruge et eller flere domæner. TDC købte f.eks. tele.dk og mail.dk. Cybercity, nu Telenor, købte email.dk. Så hvis du blev kunde hos TDC (nu YouSee), fik du gratis en mailadresse, og du kunne selv bestemme hvad der stod foran snabela’et (med nogle enkelte begrænsninger, og så længe den ikke var taget af en anden). Udbyderne “glemte” dog at oplyse, at du LÅNER e-mailadressen, så længe du har et abonnement. Fint nok, men det er utrolig besværligt at skifte din mailadresse. Og det ved udbyderne udmærket. Eftersom din udbyder har købt rettigheder til det domæne, der står bag snabela’et i din mailadresse, kan du ikke overdrage din mailadresse til en anden udbyder. Der scorer YouSee et meget beskedent pluspoint: der kan du købe et abonnement som kun indbefatter e-mail. Prisen er lidt høj, pt. kr. 48,00 om måneden, men hvis du gerne vil beholde din gamle mailadresse, du engang fik af TDC eller YouSee, så skal du desværre betale hver måned. Telenor får et større pluspoint: de har afskaffet e-mail til deres kunder. Det kan vi kun rose dem for. Dem, der i sin tid fik en mailadresse af Telenor (eller Sonofon, eller CyberCity, eller hvad de nu har heddet i årenes løb), har fået deres mail overdraget til Jubii A/S. Jubii tilbyder to abonnementer: gratis og ikke-gratis. Med ikke-gratis får du support, og en række andre funktioner med i prisen.

POP3

A propos e-mail: hos YouSee har de noget bøvl med deres mail. Der er stort set tre metoder til at hente e-mail ind på din computer, tablet eller telefon: Exchange, IMAP og POP3. Den første kan vi egentligt ignorere, den kan kun bruges sammen med Outlook, og virker kun hvis du har en Exchange Server til rådighed, sammen med dit eget domæne, eller bruger en mailadresse fra Microsoft. Ingen udbyder i Danmark tilbyder Exchange, selvom det er den mest sofistikeret måde at håndtere mail på. De fleste udbydere bruger IMAP (eller IMAP4) og POP (POP3). Forskellen mellem IMAP og POP er, at alle mails bliver liggende på mailserveren når der anvendes IMAP, og det, du ser på din enhed er en kopi af det, der ligger på serveren. Så længe der er forbindelse med serveren, vil kopien hele tiden blive opdateret. På den måde kan du læse de samme mails på forskellige enheder, og de mails, du har læst på din iPad, vil også fremstå som “læst” på din computer. Med POP, derimod, kan du med lappeløsninger læse de samme mails på forskellige enheder, men det kræver at alle enheder kontrollerer e-mail rimelig ofte, og en mail du har slettet eller markeret som “læst” på det ene apparat, vil stadigvæk være ulæst på den anden enhed. En mail, du har besvaret på din telefon, vil stadigvæk stå som ubesvaret på din computer, og du vil heller ikke kunne finde svaret på din computer. POP står officielt for “Post Office Protocol” (Postkontor-protokol), blandt nørderne kaldes den efterhånden for “Plain Old Protokol”, altså “rimelig gammeldags protokol”. YouSee tilbyder dog stadigvæk kun og udelukkende POP-mail. Vi ved at der er folk hos YouSee har et brændende ønske om at få IMAP, men firmaet holder stadigvæk fast i den utrolig gamle teknologi. Vores råd til YouSee er: tilbyd IMAP, eller endnu bedre: Exchange. Eller følg eksemplet af Telenor, og afskaf e-mail til jeres kunder, for at give dem frihed til at skifte udbyder, hvis de ønsker det.

Et råd til alle udbydere: lyd til jeres kunder. Gør dem tilfredse. Kunderne eksisterer ikke for at give jer penge, I eksisterer for at servicere kunderne.

 

 

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Ved at bruge hjemmesiden accepterer du brugen af cookies Mere information

Dette websted bruger cookies. Det er ikke farligt. Og vi bruger det ikke til at spore dig eller udforske dit adfærd på nettet. Dette websted er bygget op ved hjælp af WordPress, og WordPress-systemet bruger cookies, til at kunne se om du har været her før eller ej, sådan der kan holdes styr på hvor mange mennesker rent faktisk bruger vores websted. Hvis du ikke har lyst til at deltage i vores cookiepolitik, så er du velkommen til at nægte det. Hvorvidt du så kan se hele hjemmesiden vil vise sig.

Luk