Skip to content

Stofas fiberboks kan gå i rødt

Vi har på relativt kort tid fået mange henvendelser om at folk ikke kan komme på nettet derhjemme. De fleste henvendelser kom fra mennesker med et fiberabonnement hos Stofa, og især dem, der har den nyeste fiberboks og ikke en egen router.

Det har vist sig at der er en fejl i den type fiberboks, som Stofa bruger nu om stunder. Det, der går galt, er at en bestemt signal, der sendes fra computere til fiberboksen via det trådløse net, bliver anset som uønsket, og af den grund lukker fiberboksen ned. Det er i sig selv helt normalt. Det er dog sådan, at det signal, som lukker fiberboksen ned, er en helt normalt fænomen indenfor netværkskommunikation. Den tekniske term for det fejlafviste signal hedder “ARP Request”.

Nem løsning på problemet – men ikke på årsagen

Det er forholdsvist nemt at undgå at blive ramt af en fiberboks der hele tiden går ned. Hvis du tilslutter en ekstern router til din fiberboks, og beder Stofa om at slukke for wifi på Fiberboksen, så vil den nye router tage sig af disse ARP Requests, og det går fint. Du skal bare selv betale for routeren, det vil Stofa ikke tage sig af. De vil eventuelt sende en tekniker forbi som tager en router med, men du skal stadigvæk betale for routeren.
Selvom dette løser problemet, løser dette ikke årsagen. Fordi fiberboksen vil stadigvæk ikke acceptere noget, der er helt normalt i netværkskommunikation. Det svarer til følgende analogi:

Du har en nabo, som du af en eller anden grund er blevet uvenner med. Og nu er det blevet din tur til at organisere årets gadefest. For at få ham med til gadefesten, bliver du nødt til enten at bilægge striden, eller også få en anden til at overbringe invitationen til gadefesten.

Stofa vælger at få en anden til at aflevere invitationen.

Ikke lydhør

Vi har forsøgt at tale med Stofa om dette problem, men Stofa har ikke ønsket at lytte. Da den næstsidste mail til Stofas direktør Sune Nabe Frederiksen forblev ubesvaret, rykkede vi for et svar, hvorefter Frederiksen skrev at han ikke fandt et konkret spørgsmål i vores mail. Vores hidtil sidste mail var derfor en uddybning af tidligere mails, og denne gang helt udtrykkeligt med spørgsmålet, hvorfor Stofas kunder selv skal betale for en løsning, som Stofa burde tage sig af. Denne mail blev atter ikke besvaret.

Vores anbefaling

Vi vil derfor anbefale, hvis din fiberboks ikke kan klare at din computer kommunikeres direkte med den, at du køber en ny router, og sender regningen til Stofa. Hvorvidt de betaler, ved vi naturligvis ikke. Vi er dog overbevist om at Stofa til tage fingeren ud, hvis flere mennesker stiller Stofa økonomisk ansvarlig for deres laissez-faire holdning.

 

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.