Skip to content

Uønsket eller ikke uønsket, det er spørgsmålet

Rigtig mange mennesker bøvler med uønsket e-mail. Og selvom det øjensynligt er nemt at markere mails som ønsket eller uønsket, så er det nærmest raketvidenskab. Lad mig tage dig med til en af vores kunder i Varde.

Vi kalder ham Karl. Karl har en e-mailadresse som ender på @mail.dk . Altså en vaskeægte mailadresse fra youSee. En adresse der hænger sammen med hans Internetforbindelse, som Karl betaler direkte til youSee. Karl har dog ikke så meget et problem med at der kommer mail ind i hans indbakke, som han ikke vil have. Han synes det er mere irriterende, at der havner mails i en mappe som hedder Junk, som han rent faktisk vil have.

En indviklet proces

Jeg kan godt fortælle vores kunder præcist hvordan mail virker – fra at det bliver skrevet af afsenderen til at den bliver set på hos modtagere. Men det er en enorm lang proces, og det er ren nørdsnak – to minutter efter ville Karl have glemt det. Det er også kun interessant for nørder. Jeg valgte at fortælle, at der i hans tilfælde tre gange bliver udredt om en bestemt mail bør betegnes som spam eller ej:
Den første udredning sker, når en mail kommer ind hos youSee og bliver lagt ind i hans postkasse. Der er en mappe, som hedder Junk, og hvis youSees mailserver vurderer at mailen er uønsket, så ryger mailen ind i Junk.
Den anden udredning sker, når mailen kommer ind i Karls Outlook. Der er det Outlooks spamfilter der går i gang med en vurdering.
Den tredje udredning er, når Outlook er færdig, så vil hans antivirusprogram, ESET Internet Security prøve samme nummer igen.
De første to processer putter uønsket mail i en mappe som hedder “Junk”, og den sidste proces benytter sig af en mappe som hedder “ESET Antispam”.

Oplæring

Jeg lærte Karl hvordan han kunne fortælle Outlook at mail fra en bestemt adresse eller domæne ikke er “uønsket”. Dagen efter ringede Karl og sagde, at mails fra samme afsender igen havnede i “Junk”. Den metode, jeg lærte Karl, har dog kun indflydelse på Outlooks vurdering om noget er spam – altså den anden udredning. De mails, som youSee i forvejen havde stemplet som junk kan Outlooks filter ikke ændre på. Jeg lovede at jeg ville kontakte YouSee og høre hvad der kunne gøres.

YouSee svarede, at Karl nok vil opleve at mails som han markerer som spam eller ikke-spam ikke automatisk virker fra første gang: den nye platform i sin spæde ungdom skal lære gennem mange gentagelser, hvilke mails kommer fra en afsender som kan stoles på. Og for at lære YouSee hvem der kan stoles på, skal Karl gå ind i webmail (https://webmail.yousee.dk) og markere der hvordan youSee bør håndtere en bestemt mail:

Angiv at en bestemt mail er uønsket

Angiv at en bestemt mail er ønsket

(note: youSee kalder “uønsket” for “spam”, hvor Outlook kalder det enten “uønsket” eller “junk” – alle termer betyder dog det samme)

Holder teorien?

Igen en dag senere ringede Karl igen. “Din teori holder ikke”, sagde Karl. Han uddybede det ved at fortælle at en af hans kammerater, som tilfældigvis også er kunde hos Computernørderne, modtager mails fra samme afsender, Deal.dk, og han har også en mailadresse hos youSee. Men hos hans kammerat bliver disse mails IKKE markeret som “spam”. Jeg måtte have indstillet noget forkert hos ham.

Det lyder meget logisk. Svaret er dog, at hans kammerat har en e-mailadresse som han har fået gennem antenneforeningen. Selvom youSee står for det tekniske ligger såkaldte “foreningsmails” ikke på samme platform som Karls mail. YouSee har endnu ikke flyttet foreningsmail over på den nye platform. Den gamle platform havde opbygget en kæmpe liste med afsendere som kan stoles på, men den liste kan ikke overføres på den nye platform. Så når den dag kommer, hvor youSee migrerer (nørdsk for “flytter”) foreningsmail til den nye platform, vil Karls ven opleve, at mails fra Deal.dk bliver stemplet som “spam”.

Medmindre …

Der er to lappeløsninger som vil kunne forhindre at Karls bekendt oplever det samme som Karl. Det første er, at Deal.dk (og alle andre afsendere med ren mail i posen) udøver deres indflydelse på youSee, med som formål at youSee manuelt retter spamfilteret til. Det andet er, at alle youSees kunder fortæller youSee på den korrekte måde hvilke mails er ok hvilke ikke er ok.

Lappeløsninger?

Jep. Lappeløsninger. Vi bør ikke lave alle de krumspring for at håndtere spam. I første omgang bør der ikke eksistere spam. Alle mennesker bør have så meget pli og moral, at uønskede mails simpelthen ikke bliver sendt. Det er kun, fordi der er for mange mennesker, der ikke opfører sig ordentlige, at der findes noget, der hedder spam, uønsket mail, junk – hvad du end vil kalde det.

E-mail som betalingsservice

Løsningen er meget simpelt: gør e-mail til en betalingsservice. Sæt en pris på, lad os sige, kr, 0,01 på e-mail. De mennesker, der nu sender millioner af mails af sted hver dag, i håber om at nogen hopper på deres tilbud, bliver pludseligt ramt der hvor det gør mest ondt: der hvor de tjener penge. De bruger nu nemlig en gratis service. Problemet er, at menneskerne ikke endnu er klar til det. Lige som dengang Rupert Murdoch annoncerede, at han vil gøre nyheder betalte på hans avisers hjemmeside. Han blev erklæret sindssyg i verdenspressen. Men han gjorde det, og nu er det normalt at der skal betales for artikler på avisernes hjemmeside. Undtagen gratis aviser, naturligvis.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.